logo

Príbeh vám vyrozprával rodený košičan, ktorý sa stará o chod shopu, Cvaknito.sk, v srdci Slovenska – v Martine 🙂 Patríme medzi TOP 5 shopov v našom segmente a to preto, že nás naša práca baví a napĺňa. Sme (zatiaľ) malý team s veľkým snom 🙂

V dnešnej dobe si už nevieme ani predstaviť, že by sme mali každodenne používať sviečky. Vďaka Thomasovi Edisonovi sme v 19. storočí prekonali túto bariéru a začali sme používať žiarovky. Od toho dňa sa výroba a predaj žiaroviek stali veľmi úspešným biznis modelom. Samozrejme, každý z nás potrebuje žiarovky a nevieme si bez nich predstaviť noc.

Na Slovensku je množstvo e-shopov a nie malý podiel tvoria internetové obchody so svietidlami. Náš klient Cvaknito.sk sa odlišuje od e-shopov, ktoré predávajú len žiarovky do domácnosti s tým, že predáva aj štúdiové osvetlenie.

Dnes sa porozprávame s majiteľom e-shopu Michalom Mikulom a odpovieme si na otázky o tom, ako začali s e-shopom, ako sa rozvíjal, ako si riešia inzerciu a samozrejme aj o tom, prečo začali používať CSS program Shopping in EU.

Zdravím Vás pán Mikula. Na začiatok by sme si mohli povedať kedy ste začali podnikať a ako ste sa k tomu dostali?

Zdravím Vás 🙂 Fúú, začal som už pomerne dávno. V 12-13-tich sme s kamošom chceli vydávať časopis o F1. Oco nám vytlačil pár papierov, zopli sme to spinkovačkou a ak sa nemýlim, za 10SK (ešte boli koruny) sme to predávali na sídlisku. Okrem môjho uja si to asi nikto nekúpil ak si dobre pamätám 🙂

Potom som rozbil omylom svetlo na aute a tak som si to musel odrobiť. Pamätám si, že to bolo v 13-tich. Od toho času som každé leto brigádoval u oca, ktorý mal firmu s auto-moto. Tam to začalo 🙂 A hneď, keď sa dalo v 18-19 rokoch som si spravil živnosť.

Každý vie, že začiatky podnikania bývajú aj veľkou investíciou. Ako ste na tom boli vy? Riskovali ste, alebo ste vedeli, že Vám to vyjde?

Nuž, myslím si, že nikto nezačína podnikať s tým, že mu to nevyjde, ale samozrejme každý má určité financie na začiatku, určité znalosti v nejakej oblasti. Tak to bolo aj u nás. Ale keďže ja milujem riskovať, tak ideme v podstate stále vabank 🙂 Veľakrát to nevyšlo a samozrejme mali sme aj pomerne dosť vysoké straty – ale ak sa z toho človek poučí, vie ho to vystreliť ešte vyššie ako bol predtým.

Ani jeden nový e-shop nezačne cez noc zarábať. Ako dlho trvalo pokým ten Váš začal byť udržatelný?

Priznám sa, že my sme mali nadprirodzene zisk už asi druhý mesiac…Nebol veľký, ale dokázal som v začiatkoch uživiť seba, byt, online nástroje a lístky na MHD :)) Treba brať do úvahy ale jednu vec. Nebol to môj 1. eshop a skúsenosti z online boli či už z mojích eshopov alebo z predajov, vo firmách, kde som pracoval. Čiže ten tzv. “úspech cez noc” trval pekných 7-8 rokov 🙂

Určite by čitatelia radi vedeli aj čo vám najviac pomohlo pri zakladaní e-shopu?

Určite skúsenosti z online sveta a skúsenosti s predajom. Možno to vyznie vtipne, ale boli to roky, čo ľuďom okolo a kamošom všetko vychádzalo a mne nič 🙂 Vozili sa na nových autách, ja som splácal dlhy z podnikania. A to, ak človek nie je blbý, tak zistí, že niečo proste robí zle 🙂 Obrovsky mi v tom všetkom pomohla viera v Boha. Stále som veril, že raz sa to zlomí. Stále. A stalo sa 🙂

Prešiel by som na niekoľko otázok ohľadom inzercie. Spomínali ste, že si reklamu robíte sami. Ako to stíhate?

Veľmi slabo 🙂 No fakt. Skúšali sme už asi 4-5 ľudí, aby nám to spravovali, ale zatiaľ sa to stále vrátilo späť do našej réžie. Obrovsky nám ale napr. pomáha práve Váš doplnok Shopping css. To je geniálne. Fu. Nepreháňam. Výrazne nám to zvýšilo preklikovosť reklám. Fakt výrazne.

Absolvovali ste aj online / offline školenia alebo ste marketingový samouk?

Určite áno. Kurzy podporujem aj vo firme sa snažím ak vidím, že je nejaký dobrý kurz, aby to človek absolvoval. Ak je dobrý kurz, ušetrí Vám mesiace, možno roky behania po internetoch 🙂

Robíte si iba Google reklamu alebo aj reklamu na sociálnych sieťach ako Facebook či Instagram?

Máme reklamu aj na Facebooku, Instagrame, Google. Dokonce sme ju skúšali asi 3 roky dozadu aj na zoznamke, no bolo to fiasco. Zero objednávok. Ale ja stále hovorím – ak by to človek neskúsil, tak nevie. Ale ťahúň je určite ujo Google a Facebook. To je pre nás primár pre reklamy.

Kedy ste začali s inzerciou v Google a prečo ste sa rozhodli použiť aj Shopping kampane?

Google reklamu sme použili prakticky hneď pri založení shopu. Som toho názoru, že je zbytočne stavať SEO, ak zákazníkov produkty nezaujímajú. A najlepšie to človek zistí cez google reklamu. Naleje napr. 50€ a zistí, že prišli objednávky za 500€. Shopík je schopný predávať a môže sa pokračovať. Ako som spomenul vyššie – Shopping kampane určite odporúčam hneď v ďalšom kroku. U nás priniesli naozaj skvelý nový vietor do reklám.

Ako ste sa dozvedeli o CSS programe a prečo ste si práve nás vybrali ako Vášho CSS partnera?

O vašom CSS programe sme sa dozvedeli od Vášho kolegu. Všetci boli veľmi ochotní a hlavne Darko Ďurica – naozaj nám poradil iba pár viet a paráádne zafungovali. Viac-menej sme nezvažovali ani nič iné, lebo tá podpora bola fantastická! S veľkým “F” 🙂

Ako ste zatiaľ spokojní s našou komunikáciou a podporou?

Veľmi. Ako som vyššie uviedol, určite odporúčam CSS Shopping. A komunikácia je fakt výnimočne dobrá. Čo je zaujímavé, že nám radili aj v dobe, keď sme od nich prakticky ešte službu ani nemali kúpenú. A to sa už veru nevidí skoro nikde…

Na záver, čo by ste odporučili e-shopom, ktoré sa obávajú investovať do online marketingu?

Bude vás to brzdiť. Ak pôsobíte ako shop alebo proste v online a chcete aby sa Vám darilo (čo asi áno), je takmer nevyhnutnosť mať niečo vyhradené na reklamu, na marketing. Rád hovorím, že reklama je ako pepo v ohni. Bez pepa (podpaľovača) to síce možno dáte, ale ide to dlho, ťažko a vytrapíte sa. S ním stačí škrtnúť zápalku a ide to výrazne ľahšie 🙂